Česká republika
Pečky – Kouřim
Místní dráhy v okolí Kouřimi vznikly především díky potřebě napojit zdejší cukrovary na železniční síť. A tak byla v roce 1881 otevřena trať z Peček přes Bošice do Zásmuk.
Rudoltice v Čechách – Lanškroun
Lokálka spojující od roku 1885 podorlický Lanškroun s hlavní tratí Olomouc – Praha patří k našim nejkratším železničním tratím.
Opočno p. Orl. h. – Dobruška
Krátká pětikilometrová lokálka spojuje od roku 1908 město Dobrušku s nádražím Opočno pod Orlickými horami.
Jaroměř – Trutnov
Smržovka – Josefův Důl
Jednou z jizerskohorských lokálek je i sedmikilometrová trať spojující Smržovku s Josefovým Dolem.
Raspenava – Bílý Potok
Trať z Raspenavy do Bílého Potoka, dnes nesoucí číslo 038, byla první ze tří lokálek, které na počátku 20. století ve Frýdlantském výběžku postavila společnost FOD.
Trutnov – Královec
Jednou z mnoha tratí, které vycházejí z železničního uzlu Trutnov, je i přeshraniční dráha do polské Lubawky s odbočkou do Žacléře.
Poříčany – Nymburk
Pouhých patnáct kilometrů dlouhá trať číslo 060 Poříčany - Nymburk je jedinou jednokolejnou elektrifikovanou tratí v systému pražské příměstské železnice.
Čelákovice – Neratovice
Trať, kterou dnes v jízdním řádu nalezneme pod číslem 074, spojuje města ležící na severovýchod od Prahy na levém břehu Labe mezi hlavními tratěmi 231 a 070.
Vraňany – Lužec n. Vlt.
Trať z Vraňan do Lužce nad Vltavou, kterou nalezneme v knižním traťovém jízdním řádu pod číslem 094, je vůbec nejkratší veřejnou dráhou v České republice.
Kralupy n. Vlt. – Velvary
V Kralupech nad Vltavou se kříží velké množství železničních tratí.
Hostivice – Podlešín
Trať, která zahájila provoz jako součást Pražsko-duchcovské dráhy v roce 1873, je dnes využívána pouze sporadicky.
„Pražský Semmering“
Když přestavba pražsko-lánské koněspřežné železnice na parostrojní provoz v roce 1863 dosáhla Prahy, stalo se výchozí stanicí pro vlaky Buštěhradské dráhy přestavěné nádraží koněspřežky blízko Bruské brány.
Lužná u Rak. – Chomutov
Ještě v knižním jízdním řádu 2006/2007 nesla číslo 124 jen krátká odbočka Lužná u Rakovníka – Rakovník. Trať z Lužné do Chomutova bychom naproti tomu našli jako součást trati 120.
Krupá – Kolešovice
Lokálku z Krupé do Kolešovic postavila Buštěhradská dráha jako odbočku ze své hlavní trati v roce 1883.
Chomutov – Vejprty
Trať někdejší Buštěhradské dráhy směřující z Chomutova do Krušných hor vznikla kvůli potřebě přepravy uhlí do Saska v roce 1872.
Rybník – Lipno n. Vlt.
Elektrifikované místní dráhy (s výjimkou těch tramvajových) byly a jsou ve většině států spíše výjimečnou záležitostí. V Českých zemích vznikly na normálním rozchodu pouze dvě takové tratě.
„Posázavský pacifik“
Čelákovice – Mochov
Pouhé čtyři kilometry dlouhou trať Čelákovice – Mochov postavila Rakouská společnost místních drah a provoz zde byl zahájen v roce 1883.
„Stará Tišnovka“
Takzvaná „stará tišnovka“ je posledním provozním pozůstatkem místních drah, které na přelomu 19. a 20. století postupně propojily Brno s Havlíčkovým Brodem.
Jeseníky
Železnice Desná
Trať číslo 293 je jednou z mnoha místních drah na jesenicku. Vine se údolím řeky Desné od Šumperka až k Červenohorskému sedlu, pod kterým končí v nádraží v Koutech nad Desnou.
Otrokovice – Vizovice
Místní dráha Otrokovice - Vizovice vznikla v roce 1899 a spojila Zlín a Vizovice s hlavní tratí Přerov - Břeclav.
„Vlára“
Trať z Brna do Veselí nad Moravou je poslední dvoukolejnou neelektrifikovanou železniční tratí v České republice.
Rašelinová drážka ve Františkových lázních
Františkovy Lázně jsou nejmenším a také nejzápadnějším městem ze známého západočeského lázeňského trojúhelníku.
Dopravní akce
Den železnice Praha
Praha 24. 9. 2005
100 let JHO
Jindřichův Hradec – Obrataň 23.-30. 9. 2006
Den železnice Praha
Praha 29. 9. 2007
110 let NN
Jindřichův Hradec – Nová Bystřice 28.-30. 9. 2007
DOD Nové spojení
Praha 23. 10. 2007
Setkání lokomotiv 2'D2'
Lužná u Rakovníka 27.-28. 6. 2009
Slavnosti pernštejnského panství
Žďár nad Sázavou – Tišnov 2.-5. 7. 2010