Slavnosti pernštejnského panství 2010
O prodlouženém prvním červencovém víkendu roku 2010 se, podobně jako i v předchozích letech, konaly tradiční Slavnosti pernštejnského panství. Jako obvykle v době konání této akce byly na železniční trati 251 (Žďár nad Sázavou – Tišnov) na posílených pravidelných vlacích nasazeny soupravy historických motorových vozidel, vypraveny byly navíc i zvláštní parní vlaky.
Podobně jako v roce minulém se akce zúčastnily oba „historické“ motorové vozy řady 854, spolu s velkoprostorovým vozem Btn a restauračním vozem BRam tvořící ucelenou jednotku připomínající mezinárodní expres „Vindobona“ tak, jak jezdil v letech 1969 – 1971. Opět stejně jako v roce 2009 se návoz vozidel z Prahy konal ve formě zvláštního motorového expresu, tentokrát trasovaného odlišně z Prahy přes Čerčany, po trati 212 do Světlé nad Sázavou a dále po trati 230/250. Protože však na trati 221 došlo krátce před plánovaným průjezdem expresu k srážce vlaku s člověkem, jela nakonec „Vindobona“ odklonem přes Kolín, Bečváry a Ledečko, odkud pokračovala dál po plánované trase. Ve zbylé dny pak souprava jezdila na pravidelných osobních a spěšných vlacích na trati 251, ovšem zkrácená o jídelní vůz, který byl řazen v jednom z parních vlaků.
Akce se dále účastnili „krokodýli“ 850.001 a 851.032, z motorových lokomotiv pak „hektoři“ společnosti Posázavský pacifik 720.108 a 720.114 a „pilštyk“ 735.286. Tradičně se akce také účastní jihomoravské prototypové „zamračené“, tentokrát ale jedinou lokomotivou tohoto typu byla novinka mezi historickými lokomotivami – 751.010 patřící VÚŽ Cerhenice.
Zatímco zmiňované motorové lokomotivy a vozy jezdily především na pravidelných osobních vlacích, na zvláštních parních vlacích bylo možné potkat brněnskou „šlechničnu“ 475.101 a její vrúteckou kolegyni 475.196.
Zde prezentované snímky zachycují dění na trati 251 v sobotu 3. 7. a kromě toho také páteční jízdu „Vindobony“ z Prahy do Brna.