Elektrické lokomotivy řady 350 ZSSK

Lokomotivy řady ES 499.0 (dnešní 350) byly prvními dvousystémovými stroji, které dodala Škoda Plzeň Československým drahám. Zároveň jde o dosud jediné vícesystémové lokomotivy ČD/ZSSK, které dosahují rychlosti 160 km/h. Lokomotivy byly vyrobeny v letech 1973 – 1975 v počtu 20 kusů (dnes jich je o dvě méně). Vzhledem ke svým parametrům byly pochopitelně určeny pro vozbu rychlíků na obou československých napěťových systémech a přes svůj věk dodnes vozí velkou část vlaků nejvyšších kategorií v České i Slovenské republice.

Po rozpadu Československa připadla celá flotila těchto strojů Železnicím Slovenské republiky. Ty ji využívají především na dálkových spojích Bratislava - Košice, zajíždí ale i do Budapešti, a to jak z Bratislavy tak z Košic. Hlavní oporou dálkové dopravy je ovšem řada 350 ZSSK nadále i mezi Břeclaví a Prahou. Jezdila v čele všech vlaků kategorie Eurocity v této relaci, které jsou od roku 2001 vedeny po modernizovaném prvním koridoru v trase Břeclav - Brno - Česká Třebová - Pardubice - Praha (do té doby a výjimečně i potom využívaly tyto vlaky trať přes Havlíčkův Brod). Vlaky do Vídně v Břeclavi přepřahají, zatímco na druhém vozebním rameni jezdí řada 350 až do Bratislavy a Budapešti. Spoje pokračující přes Děčín do Německa od nich v Praze přebírají lokomotivy 371 ČD. Kromě toho se v České republice "gorily" jistý čas objevovaly i na druhém koridoru mezi Břeclaví a Ostravou v čele vlaků EC z Vídně do Polska.

Od prosince 2005 na dvou párech vlaků mezi Prahou a Vídní a na jednom páru do Bratislavy jezdí elektrické jednotky řady 680 ČD. Daleko zásadnější změna ovšem přichází o dva roky později. V průběhu roku 2008 totiž došlo ke schválení lokomotivní řady 1216.2 ÖBB pro provoz na síti SŽDC. České dráhy se tak rozhodly letité lokomotivy řady 350 ZSSK na své síti nahradit právě rakouskými "Taurusy". Mělo by se alespoň jednat o dočasné řešení do dodávky nových lokomotiv řady 380 z plzeňské Škodovky. Se začátkem platnosti GVD 2008/2009 tak přestane být řada 350 ZSSK nasazována na vlaky z Prahy do Vídně, stále ovšem bude do Prahy zajíždět na vlacích z Bratislavy a Budapešti.

Jak je u bývalých ČSD obvyklé, vystřídaly tyto stroje za svou existenci celou řadu nátěrů. Po unifikovaných barevných schématech a na počátku 90. let různých experimentech se nejtypičtějším nátěrem stalo "polomáčené" schéma modrá-krémová (výjimku tvořily oba prototypy v červeno-bílém provedení). Po vzniku ZSSK se řada 350 dočkala nového vzoru nátěru (v modro-bílo-šedém provedení), někdy přezdívaného "kakadu". Od roku 2006 se i na těchto lokomotivách začíná rozšiřovat nový červeno-bílo-šedý firemní nátěr.

» Zpět na stránku Železnice «