Kolejová schémata

Tato část webu se zaměřuje na mapování kolejového uspořádání zejména tramvajových a trolejbusových sítí městské dopravy. Kromě téměř kompletní sady schémat provozů v České republice zde naleznete také několik zahraničních sítí, a navíc některé železniční tratě.

Nově je zde také seznam odkazů na další volně dostupná schémata, který si nečiní nárok na úplnost, ovšem uvítám jakékoliv jeho doplnění.

Dříve bylo mou snahou získávat všechny údaje pokud možno přímo v terénu, a schémata tedy vycházela výhradně z mých vlastních poznámek. Protože však projetí a zakreslení celé sítě zabere poměrně mnoho času, který je, zvláště ve vzdálenějších městech, jistě drahý, jsou některá novější schémata zčásti či zcela založena na údajích, které laskavě poskytli někteří spolupracovníci. Ti mají také na svědomí i některá menší doplnění, neboť není v silách jednoho člověka udržovat schémata byť jen všech českých provozů neustále aktuální, nehledě k tomu, že se občas při tvorbě vyskytne větší či menší chyba.

Děkuji proto všem, kteří přispěli k tvorbě schémat: Ing. Tomáš Löster, MOp, Lukáš Staněk, Martin Večeřa, Sebastian Naumann, Olaf Wagner, M.J., Ondřej Matěj Hrubeš, Karel S., Zdeněk Kresa, Dominik Mazel, Vlastimil Koza, Lukáš Polanský, Tomáš Berger, Zdeněk Hudík, Reinhard Heim, Michal Čellár, Zdeněk Kresa, Jmb, René Türschmann, David Ziffer, pavel2, Rop, Jan Šlehofer, Petr Špitálský, Martin Janda, Tramvajak, Karel Syrůček, David Novák, uživatelé fóra www.k-report.net (Isidor, Yogi616), uživatlé fóra www.strassenbahnforum.de (Incentro, paul71, T6A5.3), a www.l-nv.net (Sascha Claus, Kai-Uwe Arnold, GK, Tony Laake, Seven, die_neue_CVAG, Tatra-Fan, täglich_Linie_4, ...), Petr Prokop, Jakub Moučka, Zdeněk Hudík, P.K. a další.

Podařilo se mi navíc získat několik schémat od jistého německého kolegy. Jsou pochopitelně v odlišném grafickém provedení a neobsahují vyznačení zastávek. Navíc jsou již poněkud staršího data, přesto jsem se však rozhodl je uveřejnit, a to v originální podobě. Zachycují totiž bezesporu velmi zajímavé kolejové sítě.

Úplnou novinkou je sekce Historická schémata, zabývající se vývojem sítí hromadné dopravy (zatím se jedná spíš jen o ukázku).

Samozřejmě uvítám, pokud by kdokoliv další měl zájem se na tvorbě podílet nebo pokud by chtěl opravit nějakou nepřesnost. V takovém případě prosím využijte nejlépe můj e-mail.

Novinky

27. 6. 2012

Díky řadě přispěvatelů byla aktualizována některá schémata českých provozů - viz příslušná sekce. Díky Jakubovi Moučkovi bylo dále aktualizováno schéma bratislavských tramvají (obnovení provozu přes tunel pod hradem).

16. 3. 2013

Díky Ondřeji Matěji Hrubešovi bylo přidáno nové schéma tramvají ve Frankfurtu nad Odrou. Aktualizováno bylo schéma bratislavských trolejbusů (změny linkového vedení, nová trať Vozovna Hroboňova - Stromová), a to díky Lukáši Staňkovi. Dále byla aktualizována řada schémat pro Českou republiku - viz příslušná sekce - opět díky mnoha spolupracovníkům. Novinky se týkají také schémat železnic od Michala Čellára: aktualizováno bylo schéma Čiernohronskej železnice, novinkou jsou schémata drah Nagybörzsöny kisvasút, Szentendre skanzen a trati Třemešná ve Slezsku – Osoblaha.

3. 7. 2012

Aktualizace schémat sítí v České republice (Brno, Liberec) - viz příslušná sekce.

22. 4. 2012

Sekce Historická schémata zcela předělána.

5. 4. 2012

Došlo k aktualizacím schémat některých sítí v České republice - viz příslušná sekce. Dále bylo aktualizováno schéma tramvají v Bratislavě (výluka trati přes Tunel a nové linkové vedení) - děkuji Jakubu Moučkovi.

6. 2. 2012

Díky podkladům od Ondřeje Matěje Hrubeše přibyly na web nová schémata tramvajových provozů v německých městech Gera a Jena.

15. 1. 2012

Díky Ondřeji Matěji Hrubešovi byla aktualizována schémata tramvají v Postupimi a Linci. Jakub Moučka a Zdeněk Hudík se dále zasloužili o aktualizace dalších schémat, a to Bratislavy a několika českých měst.

10. 12. 2011

Díky Michalu Čellárovi přibyla další dvě schémata úzkorozchodných železnic, a to Košické detské železnice a dráhy v maďarském Lillafüred. Aktualizována byla dále schémata brněnská a jihlavské.

15. 10. 2011

Ve spolupráci s Ondřejem Matějem Hrubešem bylo vytvořeno tramvajové sítě v německém Halle. Michal Čellár je autorem tří dalších schémat úzkorozchodných železnic na Slovensku a v Maďarsku. Díky Zdeňkovi Kresovi došlo k opravám a aktualizaci schématu trolejbusů v Prešově. Další aktualizace se týkají schémat provozů v České republice (Brno, Praha, Plzeň).

27. 8. 2011

Díky Ondřeji Matěji Hrubešovi bylo aktualizováno schéma tramvajové trati v Bad Schandau (dlouhodobá výluka koncového úseku), Görlitz (rozebrána trať na Virchowstraße), Plavně (aktualizace linkového vedení) a Štýrském Hradci (přestavba přednádraží). Další aktualizace se týkají schémat provozů v České republice (Brno, Liberec, Olomouc).

23. 6. 2011

Nově jsou podrobné informace k jednotlivým aktualizacím uváděny u schémat, kterých se týkají (zatím pro Českou republiku). Přehled nejnověji aktualizovaných schémat se nachází na hlavní straně.

27. 3. 2011

Díky MOpovi za připomínky k pražskému tramvajovému schématu, chyby byly opraveny. Martin J. se zasloužil o doplnění kusých kolejí u zastávky U Trati ve schématu plzeňských trolejbusů.

11. 2. 2011

Michal Čellár přispěl schématem další drobné úzkorozchodné dráhy, Liliputbahn ve vídeňském Prateru. Aktualizováno bylo schéma pražské tramvajové sítě, díky Martinu Jandovi pak bylo opraveno několik chyb ve schématu plzeňských trolejbusů. Z technických důvodů byl již před několika dny bohužel přerušen provoz historických schémat.

25. 11. 2010

Opět díky Michalu Čellárovi je zde nové schéma, tentokrát Nitranské polní železnice. Druhou novinkou je schéma vývoje sítě pražských tramvají v letech 1875 – 1907.

5. 11. 2010

Díky Michalu Čellárovi je zde nové schéma slovenské Čiernohronské železnice. Dále bylo aktualizováno schéma tramvajové sítě v Liberci (zrušena kolejová spojka v ulici Tatranská - díky V.K.), opraveno bylo ještě několik chyb ve schématu trolejbusů v Plzni (opět podle podkladů Lukáše Staňka).

Novinkou je schéma vývoje sítě pražského metra v letech 1974 – 2010.

12. 10. 2010

Došlo k aktualizaci schématu trolejbusů v Plzni (nová trať na Borská pole), a to díky Lukáši Staňkovi; dále díky Tomáši Bergerovi přidány tři odkazy na cizí weby.

22. 7. 2010

Díky Lukáši Staňkovi došlo k doplnění posledních dvou chybějících schémat českých provozů, trolejbusů v Opavě a Ostravě, a dále k opravám a aktualizacím trolejbusových schémat Bratislava, Brno, Prešov, Zlín, Žilina a schématu ostravských tramvají. Aktualizováno bylo také schéma tramvajové sítě v Praze (dočasné přeložky a omezení), na čemž má zásluhu Karel Syrůček.

25. 6. 2010

Hlavní část dnešní rozsáhlé aktualizace tvoří nová várka schémat, na nichž má zásluhu Lukáš Staněk: trolejbusové sítě v Bratislavě, Banské Bystrici, Prešově a Žilině (pro seznam slovenských provozů byla nově vyčleněna samostatná stránka). Díky svolení Martina Večeři z webu mhd-ostrava.cz mohlo také na web přibýt nové kolejové schéma ostravských tramvají. Richard Heim a René Türschmann dále pomohli aktualizaci schémat tramvají v Chemnitz a Zwickau. Aktualizováno bylo také schéma tramvajové sítě v Praze.

22. 3. 2010

Díky podkladům od Lukáše Staňka a připomínkám Isidora a Yogi616 byla přidána schémata obou košických sítí městské elektrické dopravy, tedy tramvají i trolejbusů.

2. 3. 2010

Oprava drobné chyby ve schématu Ústí nad Labem (trolejbusy) – chybějící zastávka Masarykova nemocnice.

13. 2. 2010

Opraveno a aktualizováno sedm schémat trolejbusových provozů v České republice, aktualizováno (opraveno) schéma vozovny a křižovatky Kobylisy v pražské tramvajové síti. Díky patří Lukáši Staňkovi.

30. 1. 2010

Opravena chyba ve schématu Hradec Králové (trolejbusy) – dvakrát uvedená zastávka Veterinární škola.

20. 1. 2010

Díky Ropovi aktualizováno schéma trolejbusové sítě v Hradci Králové (přejmenování zastávky Hypernova na Albert HM, snesení stopy ZVU – Gočárova třída).

25. 12. 2009

Přidáno schéma tramvajové tratě ve Woltersdorfu u Berlína.

18. 12. 2009

Díky Olafu Wagnerovi, který pravidelně zasílá informace o novinkách v Lipsku, došlo opět k aktualizaci tamního tramvajového schématu (týká se úprav názvů, případně zřízení několika málo zastávek).

11. 12. 2009

Aktualizováno schéma trolejbusové sítě v Plzni (přidán oblouk CAN Tylova – CAN Husova), opraveno schéma tramvajové sítě v Praze (přidána zastávka Obora Hvězda). Díky za tuto aktualizaci patří Martinu Jandovi a Tomáši Bergerovi.

25. 11. 2009

Dnes byla aktualizována dvě schémata českých tramvajových sítí. V Liberci došlo ke změnám v souvislosti se započatou stavbou trati do Rochlice a související rekonstrukcí části meziměstské trati, schéma bylo navíc celkově trochu upraveno. Do pražského schématu byl zakreslen stav smyček Sídliště Ďáblice a Nádraží Hostivař po rekonstrukci a dále aktuální podoba provizorií na Letné.

18. 10. 2009

Díky Olafu Wagnerovi bylo upraveno nové rozmístění zastávek na trati do Knautkleeberg ve schématu lipských tramvají.

3. 10. 2009

Lukáš Polanský mi již před několika měsíci zaslal připomínky k trolejbusovému schématu zlínské sítě. Nyní jsem je konečně zpracoval, přičemž přibylo ještě několik oprav podle aktuálního stavu a nové schéma trolejbusové sítě Zlín-Otrokovice je tak konečně i zde.

20. 9. 2009

Dnes byly zpracovány dvě drobné opravy. V plánku pardubické trolejbusové sítě bylo upraveno rozmístění zastávek ve smyčce UMA (za připomínku díky M.J.). V Lipsku pak došlo k nahrazení obratového trojúhelníku Knautkleeberg novou smyčkou, což se projevilo i v odpovídajícím schématu (zde má zásluhu na informování Olaf Wagner).

16. 9. 2009

Během léta se nakupilo několik oprav a připomínek, které však na své zpracování teprve čekají (čímž se tedy omlouvám všem, kteří mi je poslali, řada na ně v dohledné době dojde). Zatím alespoň zcela nové schéma tramvajové trati v italském Terstu.

5. 7. 2009

Díky MOpovi přibylo nové schéma tramvajové sítě v rakouském Innsbrucku a bylo výrazně aktualizováno a doplněno schéma tramvají v Linci. V souvislosti se zprovozněním smyčky Špejchar bylo aktualizováno schéma tramvají v Praze. Díky dvěma německým kolegům došlo také k opravám dvou schémat saských provozů: Olaf Wagner upozornil na množství chyb ve schématu lipských tramvají, Richard Heim se pak zasloužil o doplnění schématu tramvají v Saské Kamenici (Chemnitz). Všem patří dík.

9. 5. 2009

Poprvé se zde objevují kompletní schémata od jiného autora, a to od jistého německého kolegy. S jeho laskavým svolením zde mohu uveřejnit dva plány zachycující stav tramvajové sítě v Hannoveru v letech 1970 a 1997 a dále dvě polská schémata (Warszawa a Górnośląski Okręg Przemysłowy) z let 1997, respektive 1998. Věřím, že i přes určitou neaktuálnost zaujmou.

Krom toho bylo přidáno nové schéma tramvajové sítě v Saské Kamenici (Chemnitz) a také opravena řada chyb ve schématu lipské tramvajové sítě, a to díky připomínkám uživatelů fóra l-nv.net.

12. 4. 2009

Slíbená velká aktualizace bude zřejmě rozdělena na dvě části, navíc postupně vytvářím i další nová schémata. Po určitém odkladu, který způsobily problémy s FTP serverem Webzdarma, je zde dnes její první část. Díky ing. Tomáši Lösterovi vzniklo schéma brněnské trolejbusové sítě. Z českých schémat bylo ještě aktualizováno schéma plzeňských trolejbusů (kruhový objezd u Mrakodrapu) a schéma tramvají v Praze (zastávka Zelená). Po lipských tramvajích jsou zde také další schémata, která vznikla díky aplikaci GoogleEarth a pomoci německých „šotoušů”, a to schéma tramvají v Postupimi, Rostocku a Dessau.

28. 3. 2009

Dnes přibylo schéma tramvajové sítě v saském Plavně. Brzy by snad měla následovat větší aktualizace s několika novými schématy.

9. 3. 2009

Díky pomoci Sebastiana Naumanna z Lipska bylo dokončeno kolejové schéma rozsáhlé tramvajové sítě v tomto městě. Kromě tohoto nového schématu byla také uvěřejněna aktuální podoba sítě pražských tramvají (s pokračující výlukou v okolí Hradčanské) a došlo k drobnému doplnění schématu tramvají ve Štýrském Hradci. Všechna tři zmíněná schémata se vyznačují jednou novinkou, a to tenčí linkou i v PDF podobě (přibližně poloviční oproti dřívějšímu stavu), což by mělo zajistit lepší čitelnost. Postupně se budu snažit do této podoby upravovit i všechna starší schémata.

» Na hlavní stranu «