Jablonec nad Nisou

Jablonecký Sacre Coeur někdy po druhé světové válce. Tehdy před ním ještě byla výhybna. (sbírka ag)
Jablonecký Sacre Coeur někdy po druhé světové válce. Tehdy před ním ještě byla výhybna. sbírka ag

Jablonec nad Nisou je ve světě známý především díky sklářské bižuterii. Z hlediska místního významu ovšem město vždy stálo spíše ve stínu svého významnějšího a většího rivala, sousedního Liberce. Historické centrum se nachází ve velkém svahu a dominují mu věže staré a nové radnice a funkcionalistického kostela Nejsvětějšího Srdce Páně.

Jako i jinde bylo důvodem ke vzniku tramvajové sítě na Jablonecku lepší napojení na železnici. Jednak napojení sklářských a textilních podniků na Dolní nádraží v Brandlu dráhy Liberec - Jablonec, jednak napojení města i průmyslu na Jihoseveroněmeckou spojovací dráhu z Pardubic do Liberce v jejím nádraží v zákrutu v Rychnově.

Předběžné koncese jak pro trať Janov - Rýnovice - Mšeno - Jablonec s nákladní větví Rýnovice - Dolní nádraží, tak i pro trať Jablonec - Vrkoslavice - Kokonín - Rychnov byly vydány už v roce 1895 díky úsilí továrníka Hoffmana. Provoz byl zahájen 7.2.1900 na trati do Rychnova, a i ostatní navrhované tratě včetně trati Dolní nádraží - Horní Jablonec a krátké odbočky s napojením na Hlavní nádraží byly zprovozněny během roku 1900. Všechny tratě byly jednokolejné o rozchodu 1000 mm. Na konečných v Rychnově a Janově byly nákladiště a miniaturní vozovny o dvou, resp. jedné koleji. Hlavní vozovna a dílny byly postaveny u Pražské ulice. Roku 1904 vzniklo ještě prodloužení Horní Jablonec - Jablonecké Paseky.

Návrh na spojení se sousedním Libercem, disponujícím taktéž tramvajovou sítí o rozchodu 1000 mm se objevil již v roce 1906, ale jeho realizaci bránila železniční konkurence. Poté, co byla spojnice měst v letech 1948-55 postavena, začala jablonecká síť mizet. V roce 1959 skončila trať do Pasek, v roce 1965 spojnice Rychnov-Janov a když 31.12.1969 přestal fungovat okruh v centru města a vozovna, pojem jablonecká tramvajová síť ztratil praktický význam.

Jablonecká síť měla své zvláštnosti. Na úseku v Lidické ulici v centru města se nacházel rekordní sklon 108,5 promile, tedy více, než tvrdily oficiální údaje o donedávna provozované Pöstligbergbahn v Linci. Není se čemu divit, že na dolním konci klesání zakončeném obloukem několikrát vykolejil vůz a pokračoval až do Dlouhé ulice. K nehodám v důsledku nadměrné rychlosti však docházelo i na trati do Pasek, kde kvůli křivolaké uliční síti i přes kličkování trati z jedné strany na druhou byly oblouky velice ostré.

Úlohu tramvají v městské dopravě převzaly autobusy; například dnešní linka 1 prakticky kopíruje někdejší tramvajovou trať Rychnov - Janov (dnes ovšem některé spoje jezdí až do Bedřichova). Poslední tramvaje do Jablonce dnes jezdí po meziměstské trati z Liberce. Trať, která původně začala vznikat jablonecké straně, dnes ovšem provozuje Dopravní podnik města Liberce. Po rekonstrukci v 70. letech končí smyčkou v Tyršových sadech na okraji historického centra.

Dnes městskou dopravu v Jablonci, stejně jako dopravu na místních a několika dálkových linkách, zajišťuje ČSAD Jablonec nad Nisou, jehož sídlo a městská provozovna se nachází v bývalé tramvajové vozovně v Pražské ulici. Podobně jako dříve tramvaje, i dnešní městské autobusy obsluhují nejen samotné území města, ale i okolní obce. Většina linek projíždí centrem města s využitím jednosměrných objezdů, centrální přestupní bod se nachází na Dolním náměstí.

Starší dvanáctimetrové autobusy Karosa městského provedení doplňují nízkopodlažní Citybusy a v poslední době především kratší vozy z továrny SOR Libchavy (v nich, přestože nejsou nízkopodlažní, najdeme i plošinu pro vozíčkáře). Zajímavostí je pak mikrobus Merdedes-Benz 413 "Sprinter".

Kromě městské dopravy zajišťuje ČSAD Jablonec nad Nisou i dopravu linkovou a dálkovou. Vozový park, v němž převažují autobusy Karosa, je podobný jako u jiných dopravců, snad s výjimkou několika autobusů Tedom. Autobusové nádraží v samotném Jablonci, přestože se nenachází daleko od centra, není příliš dobře dostupné. Rozporuplný dojem navíc posilují neúplné bloky domů v okolí i třída 5. května na druhém břehu Nisy, jejíž rekonstrukce nebyla zcela dokončena podle původních plánů. Situace není ostatně jiná ani v případě železničního nádraží, ke kterému zajíždí pouze jedna autobusová linka.

V nedávné době se objevil plán přestavět dnešní garáže v Pražské ulici na moderní dopravní terminál, zároveň ovšem vznikly snahy celý objekt prohlásit technickou památkou. Zajímavou shodou okolností se v zimě roku 2006 pod tíhou sněhu propadla střecha dílenské hale a ta pak zůstávala dlouho bez opravy (údajně kvůli velké finanční náročnosti). Památková ochrana areálu dnešních garáží nakonec nevznikla, což usnadnilo i opravu poškozené haly (mimo jiné se tak otevřela i možnost odstranění četných reliktů tramvajového provozu, ať už kolejnic či dochované přesuvny...). K realizaci nového dopravního terminálu však nakonec nedošlo, jedním z uváděných důvodů bylo i příliš velké zatížení Pražské ulice a blízké okružní křižovatky s třídou 5. května.

» Zpět na stránku Městská hromadná doprava «