Waldenburgerbahn

Asi 10 kilometrů jihovýchodně od Basileje z trati Basel – Olten odbočuje místní trať do Waldenburgu. 13 kilometrů dlouhá elektrifikovaná trať vede ze své výchozí stanice jižním směrem, s výjimkou prvních několika stovek metrů u výchozí stanice sleduje dráha celou dobu trasu hlavní silnice.

Provoz na trati byl zahájen v roce 1880, elektrifikace proběhla v roce 1953 (napájecí soustava je stejnosměrná o napětí 1500 V). Trať je mezi řadou obdobných místních elektrických drah ve Švýcarsku jedinečná svým rozchodem – jinou dráhu s kolejnicemi vzdálenými 750 mm v této zemi nenajdeme. Díky tomu se v souvislosti s potřebou obnovy vozového parku objevují v současné době úvahy o přerozchodování na typický metrový rozchod, což by do budoucna umožnilo i propojení s basilejskou tramvajovou sítí (jejíž linka 14 končí v obci Pratteln asi 5 kilometrů severně od Liestalu).

Provoz na Waldenburgerbahn zajišťuje stejnojmenná společnost, současný vozový park sestávající ze čtyřnápravových elektrických a řídících vozů pochází z přelomu 80. a 90. let. Jízdní doba je kolem 24 minut při obvyklé intenzitě provozu dva až tři spoje za hodinu v každém směru.

Odkazy a zdroje

» Železnice » Evropa » Waldenburgerbahn