Tramvajová trať Arad – Ghioroc
Na počátku 20. století vznikla východně od tehdy uherského Aradu síť tří místních drah o metrovém rozchodu, které se setkávaly v obci Ghioroc a dohromady měly délku přes 50 kilometrů. Provoz tu byl zahájen v roce 1906 a již o sedm let později došlo k elektrifikaci, čímž se tratě staly první (a na dlouhou dobu jedinou) elektrifikovanou železnicí na území dnešního Rumunska.
Další velké změny přinesla až v 70. letech výstavba chemického kombinátu u obce Vladimirescu. Pro jeho obsluhu již zastaralá infrastruktura místní dráhy nedostačovala, došlo tak ke zdvoukolejnění části trati z Aradu a výstavbě odbočky k tomuto závodu. Od roku 1982 začaly trať Arad – Ghioroc obsluhovat tramvaje. Navazující větve do obcí Pâncota a Radna se již své přeměny na tramvajový provoz nedočkaly a na počátku 90. let byly nahrazeny autobusy.
Dnes ze sítě zbyla zhruba dvacetikilometrová trať spojující Arad a Ghioroc, provozovaná jako součást aradské tramvajové sítě. Trať vede v celé délce vlastně paralelně s železnicí Arad – Alba Iulia, je ovšem trasována asi o 2 kilometry jižněji. Vede tak souběžně se silnicemi Arad – Lipova a Sâmbăteni – Ghioroc a prochází přímo středem všech obcí mezi Aradem a Ghiorocem.
Frekvence spojů má k běžné tramvajové trati poměrně daleko – linka 11 obsluhující Ghioroc jezdí přibližně jednou za 2 hodiny (ráno a v pracovní dny odpoledne je částečně v „prokladu“ s linkou 12 interval kratší, přibližně hodinový). Do Vladimirescu, první obce za Aradem, pak zajíždí ještě linka 9, která na tom ale s intervaly není o nic lépe. Na odbočku do zastávky Combinatul Chimic jsou sice trasovány tři linky, ale ve skutečnosti jde jen o několik účelových spojů (celkem je tato větev obsluhována sedmi páry spojů, a to pouze v pracovní dny ráno a večer).
Odkazy a zdroje
- Compania de Transport Public Arad S.A. [www.ctparad.ro]
- Beyondtheforest: Trams & Tramways in Romania [www.beyondtheforest.com/Romania/CFR7.html]
- Wikipedia: Lokalbahn Arad–Podgoria [de.wikipedia.org/wiki/Lokalbahn_Arad–Podgoria]