Mülheim an der Ruhr
Oba břehy Rúru tu byly osídleny již ve středověku – na levém břehu se nacházel Broich s hradním komplexem, na pravém břehu v místech dnešního historického centra Mülheimu pak Kirchenhügel. Městská práva však Mülheim získal až v roce 1808, v době, kdy jeho význam rostl díky přístavům a průmyslu. Na počátku 20. století již město dosáhlo sta tisíc obyvatel, dnes zde žije ještě asi o sedmdesát tisíc lidí víc.
Elektrická tramvaj se v Mülheimu poprvé objevila v roce 1897. Tehdy byla otevřena trať vedená přes centrum a na severu pokračující přes sousední obce až do Oberhausenu v Mülheimu s odbočkou do východní části města. V dalších letech se městská síť rozrůstala, ovšem již v roce 1910 došlo také k prodloužení trati z Heißenu až na hranice Essenu, o rok později dosáhla centra Mülheimu také meziměstská trať z nedalekého Duisburgu.
Před druhou světovou válkou bylo v provozu již deset tramvajových linek. V 50. a 60. letech však, tak jako jinde, začaly být tramvaje na některých trasách nahrazovány autobusy. V 70. letech se pak i v Mülheimu objevují plány na nahrazení tramvajové sítě systémem Stadtbahn. K jejich úplné realizaci nikdy nedošlo, východo-západní tunel pod centrem města ovšem vznikl.
První linkou stadtbahn v Mülheimu byla U18, která od roku 1977 jezdila z Essenu na okraj města, o dva roky později se v Mülheimu podzemním úsekem dostala až na hlavní nádraží. Tunel byl pak ještě prodloužen přes Stadtmitte až k vozovně na západě města a používá jej kromě normálněrozchodných linek stadtbahn z Duisburgu i Essenu také městská tramvajová linka 102. Tramvaje v Mülheimu však mají metrový rozchod, proto je v úseku Schloß Broich – Hauptbahnhof v tunelu čtyřkolejnicová splítka 1435/1000 mm.
Od poloviny devadesátých let již práce na síti stadtbahn nepokračují, nedošlo ani k plánovanému propojení linky 901 z Duisburgu s essenskou U18 (obě končí na kusých kolejích čtyřkolejné podzemní stanice Mülheim Hauptbahnhof). Kromě těchto dvou linek stadtbahn, z nichž pouze provoz U18 zajišťuje částečně i Mülheimer Verkehrsgesellschaft, jezdí ve městě čtyři tramvajové linky na metrovém rozchodu. Dvě z nich neopouští hranice Mülheimu (102 a 110), linka 102 vede částečně východozápadním tunelem. Linka 104 spojuje Mülheim s Essenem, ovšem severnější trasou než U18 a dnes je ukončena na okraji Essenu, kde je možný přestup na tamní linku 105. O poslední lince 112, která vede na sever do Oberhausenu, bude ještě řeč.
Vozový park úzkorozchodných tramvají je stále z podstatné části tvořen dvojčlánkovými obousměrnými vozy Duewag M6D ze 70. let, z nichž některým byl vložen nový nízkopodlažní článek. Na lince 104 do Essenu se objevují i tříčlánkové M8S, na lince 112 jezdí nové nízkopodlažní tramvaje Duewag.
Oberhausen
Oberhausen leží na sever od Mülheimu, území obou měst spolu těsně sousedí. Oberhausen je dokonce větší než Mülheim, má přes dvě stě tisíc obyvatel. Jako město vzniklo také až v 19. století, v roce 1862, kdy díky těžbě v oblasti narůstal počet obyvatel. Jistou kuriozitou je, že název město převzalo od železniční stanice dráhy Kolín nad Rýnem - Minden (která byla pojmenována po blízkém zámku).
Již byla zmíněna první tramvajová trať, která do Oberhausenu vedla – bylo jí spojení z Mülheimu. Během následujících let se pak rozvíjela tramvajová síť i v Oberhausenu. Protože město bylo za druhé světové války cílem spojeneckého bombardování, byla vážně poškozena i tramvajová síť. Obnova systému (zahrnující i částečné rozšíření) trvala do roku 1960, kdy byla délka tramvajových tratí v Oberhausenu největší – téměř čtyřicet kilometrů, na kterých jezdilo čtrnáct linek.
To však již byla labutí píseň oberhausenské městské kolejové dopravy. V šedesátých letech začalo velké rušení tramvajových tratí a v roce 1968 byl ukončen provoz na poslední lince městských dopravních podniků. Na území města zasahovala ještě trať Vestischen Straßenbahnen, ovšem i ta byla v roce 1974 zrušená.
Znovu se tramvaje ve městě objevily až v 90. letech, kdy vznikla zcela nová tramvajová trať od hlavního nádraží přes centrum města. Trať má rychlodrážní charakter, ovšem asfaltem zakrytý svršek, neboť ji s tramvajemi sdílejí také linky autobusů.
Oberhausen má tedy dnes jednu tramvajovou linku, a to 112, která sem zajíždí ze sousedního Mülheimu. Pro provoz na ní bylo zakoupeno celkem deset nízkopodlažních tramvají Duewag NF6D, z nichž čtyři připadly mülheimským MVG a zbylých šest oberhausenským STOAG. Oficiálně provozují tuto linku oba podniky společně, protože však Oberhausen nemá ani vlastní tramvajovou vozovnu, jsou ve skutečnosti všechny vozy vypravovány z Mülheimu.
Odkazy a zdroje
- MVG Mülheimer Verkehrsgesellschaft mbH [www.muelheimer-verkehrsgesellschaft.de]
- Stadt Mülheim an der Ruhr [www.muelheim-ruhr.de]
- STOAG [www.stoag.de]
- Stadt Oberhausen [www.oberhausen.de]
- Straßenbahn und Nahverkehr in Mülheim an der Ruhr [www.strab-mh.de]
- UrbanRail.Net: Mülheim an der Ruhr - Stadtbahn " Tram (VRR) [www.urbanrail.net/eu/vrr/mh/muelheim.htm]
- Wikipedia: Mülheimer VerkehrsGesellschaft [de.wikipedia.org/wiki/Mülheimer_VerkehrsGesellschaft]
- Straßenbahn und Nahverkehr in Oberhausen/Rhld. [www.strab-ob.de]
- UrbanRail.Net: Oberhausen - Tram (VRR) [www.urbanrail.net/eu/vrr/ob/oberhausen.htm]
- Wikipedia: Stadtwerke Oberhausen [de.wikipedia.org/wiki/Stadtwerke_Oberhausen]