Tramvajová trať Halle an der Saale – Bad Dürrenberg
Součástí tramvajové sítě v Halle je i meziměstská tramvajová trať, která vede z Ammendorfu na jihu města přes Merseburg až do více než patnáct kilometrů vzdáleného Bad Dürrenberg. I když by název města, kde trať končí, mohl vzbuzovat představu lázeňské pohody, projíždějí tramvaje zejména v okolí Merseburgu krajinou s množstvím průmyslových závodů a v historii tratě má své místo i těžba hnědého uhlí. Zajímavý může být pohled na mapu, kdy trať připomíná jako tangentu vedenou velmi daleko od centra nedalekého Lipska, i když jde pochopitelně jen o shodu okolností.
Koncesi ke stavbě elektrické tramvaje z Halle do Merseburgu obdržela společnost AEG (tedy jeden ze dvou provozovatelů tramvajové sítě v Halle) již v roce 1899. Stavební práce začaly o rok později a již v první polovině roku 1902 byla trať postupně předávána do provozu.
V roce 1913 byla založena společnost Merseburger Überlandbahn AG, která téhož roku začala stavět dráhu z Merseburgu na jihovýchod do Mücheln. Práce na stavbě přerušila první světová válka, a tak byla trať předána do provozu až v únoru 1918. O necelý půlrok později společnost Merseburger Überlandbahn AG převzala také provoz na tramvajové trati do Halle. Meziměstské tratě v okolí Merseburgu pak až do roku 1951 patřily právě tomuto dopravci.
V roce 1919 byla otevřena odbočná trať z jihu Merseburgu do Rössen k průmyslovým areálům Leunawerken, která byla v roce 1926 prodloužena do Bad Dürrenberg. Poté už se zdejší síť nijak zásadně nerozrůstala.
Po bombardování na konci druhé světové války byla poničena vozovna v Merseburgu a více než polovina vozového parku nebyla dále provozuschopná. Provoz na celé síti byl obnoven v listopadu 1945, trať do Bad Dürrenberg byla ovšem úplně zprovozněna až v roce 1950. V roce 1948 byla společnost Merseburger Überlandbahn AG znárodněna, již o tři roky později došlo ale ke spojení s tramvajemi v Halle do společného podniku VEB (K) Straßen- und Überlandbahn Halle.
Na počátku padesátých let na meziměstských tratích jezdily čtyři linky, dvě z Halle do Merseburgu a Leuny, zbylé dvě spojovaly Merseburg s Mücheln a Bad Dürrenbergem. V té době už ale část zdejší sítě zažívala poslední roky svého provozu. V roce 1958 byl kvůli hnědouhelným dolům zrušen úsek Neumark – Mücheln. O rok později byly v Halle prodlouženy linky 31 a 32 až na konečnou Trotha a od té doby tramvaje z Merseburgu projíždějí z jihu na sever celým Halle. Bývalá müchelnská větev byla naopak deset let po ukončení provozu až na původní konečnou naposledy zkrácena a ukončena na hranicích Merseburgu. Stala se z ní tak jen krátká odbočka z trati do Bad Dürrenberg. V témže roce došlo také v celém Halle k reformě linkového vedení a někdejší linky 31 a 32 byly nahrazeny linkou 5, která do Merseburgu jezdí dodnes (tehdy ovšem končila již v obci Leuna).
Na konci roku 1971 byla linka 5 prodloužena do trasy Trotha – Bad Dürrenberg a v téže době se na meziměstské trati začínají poprvé objevovat tramvaje Tatra T4. Od roku 1981 je celá trať do Bad Dürrenberg, až na jeden úsek v Merseburgu, dvoukolejná. Odbočná větev Leunaweg – Merseburg-Süd zůstává až dodnes v celé délce jednokolejná. Od počátku 90. let došlo ještě ke dvěma zásadním událostem. Mezi zastávkami Industrietor a Pfalzplatz na trati do Bad Dürrenberg existovaly totiž dvě trasy – jedna kolem hlavní brány Leunawerke, druhá přes Rössener Brücke. Právě druhá byla v roce 1994 zrušena, zůstal po ní pouze kolejový trojúhelník na Pfalzplatz. V roce 2003 byl po sedmdesáti sedmi letech ukončen provoz vozovny Merseburg.
Obsluhu hlavní trati tedy již padesát let zajišťuje linka 5, dnes v Halle ukončená na smyčce Kröllwitz. S délkou přes třicet kilometrů a jízdní dobou kolem půldruhé hodiny jde dodnes o jednu z nejdelších tramvajových linek v Německu. Na území Halle je ve všední dny provozována v základním čtvrthodinovém taktu, polovina spojů ovšem končí v Ammendorfu, takže na zbytku trati je půlhodinový interval. O víkendu jezdí tramvaje na meziměstském úseku dokonce jen každých šedesát minut, městská část linky 5 je provozována v dvacetiminutovém taktu.
Ve všedním provozu tu jezdí všechny typy tramvajových vozů, tedy tramvaje MGT6, dvojice „bombardierů“ MGT-K a dosud i „grosszugy“ T4D-C/B4D-C. Poslední jmenované jsou ovšem k vidění spíše na vložených spojích do Ammendorfu, celou trasu do Bad Dürrenberg projede v roce 2009 za den nejvýše šest párů spojů vedených tramvajemi Tatra.
V Merseburgu interval linky 5 půlí „městská“ linka 15, která vychází ze zastávky Merseburg/Zentrum, vede společně s linkou 5 do zastávky Leunaweg a pokračuje po jednokolejné odbočce kolem vozovny dál až na konečnou Merseburg-Süd. O víkendu a pozdě večer není linka 15 v provozu, obsluhu odbočné trati zajišťuje linka 5 závlekem z Leunaweg.
Trať od hlavního nádraží v Halle, která je součástí městské sítě a projíždějí jí i jiné linky, vede zpočátku středem ulice v úrovni vozovky, u smyčky v Ammendorfu ovšem začíná rychlodrážní úsek. Ten vede podél hlavní čtyřproudé silnice až na sever od Schkoppau, kde se před vstupem do rozsáhlého areálu závodů Bunawerke nachází zajímavá smyčka. Ta je totiž řešena jako dvoukolejná (každá kolej projížděná v jednom směru) a na obou koncích je s hlavní tratí propojena úplnými kolejovými trojúhelníky.
Zde začíná deset kilometrů dlouhý úsek, kde trať prochází téměř zcela souvislou zástavbou na území několika obcí, který končí až před zastávkou Krähenberg přibližně pět kilometrů před konečnou v Bad Dürrenberg. Za Schkoppau následuje Merseburg, s 34 tisíci obyvateli zdaleka největší město na trase (samozřejmě s výjimkou Halle). Za zastávkou Slawenweg následuje poměrně značné klesání, ale především jeden ze dvou jednokolejných úseků, který pokračuje kolem Carl-von-Basedow-Klinikum a poté stoupá k zastávce Lindenstraße, kde opět začíná druhá kolej. Trať je zde již vedena v úrovni vozovky a její jediná kolej na poměrně krátkém úseku střídá polohy na obou okrajích i uprostřed komunikace.
Z Lindenstraße již není daleko k zastávce Merseburg/Zentrum, kde se nachází třetí kusá kolej pro zde končící linku 15. Následuje krátký jednokolejný úsek na samostatném tělese uprostřed silnice a pak trať vede dvoukolejně po Weißenfelser Straße až na jih Merseburgu, kde se nachází zastávka Leunaweg. Odtud vychází asi dvoukilometrová jednokolejná odbočka linky 15, která vede kolem již nepoužívané vozovny do zastávky Merseburg-Süd. Odtud trať kdysi pokračovala až do Mücheln.
Hlavní trať však vede z Leunaweg dál na jih, kde začíná opět samostatné zvýšené těleso a opouští Merseburg. Za zastávkou Industrietor trať zatáčí doprava a přimyká se k levému okraji komunikace. Následuje zastávka Am Haupttor před hlavní branou průmyslového areálu Leunawerke. Zdejší volné prostranství bylo nedávno přeměněno na pěší zónu, součástí přestavby bylo i nové výrazné řešení tramvajové zastávky. Odtud trať pokračuje už převážně vilovou zástavbou až k zastávce Krähenberg, kde začíná tři kilometry dlouhý rychlodrážní úsek, vedený z naprosté většiny uprostřed polí. Na jeho konci trať podjíždí železnici Großkorbetha – Bad Dürrenberg – Leipzig a za zastávkou Kirchfährendorf přechází po silničním mostě Sálu a dostává se do Bad Dürrenberg. Na jeho území začíná dlouhý splítkový úsek, který vede až k rozlehlé smyčce uprostřed města nedaleko nádraží.