Pöstlingbergbahn
Velikonoční pondělí roku 2008 znamenalo mimo jiné poslední den provozu pro unikátní tramvajovou trať na poutní vrch Pöstlingberg ležící v těsné blízkosti hornorakouského Lince. Provoz na tříkilometrové trati o rozchodu 1000 mm byl zahájen v roce 1898 a i po téměř sto deseti letech provozu se dráha těšila oblibě, přestože její dopravní význam již vzhledem k jejímu vedení a technickým parametrům (například rychlosti) nebyl příliš velký. Turistům však umožňovala za patřičné jízdné pohodlně se vyšplhat k dominantě Lince, poutnímu kostelu.
Pöstlingbergbahn byla známá především jako nejstrmější adhezní dráha v Evropě. Na sklonovnících tu na několika úsecích najdeme údaj 105 promile, poslední měření trati dokonce prokázalo maximální sklon 116 promile. S původním údajem o největším sklonu mohla směle soupeřit trať v Lidické ulici v Jablonci nad Nisou, ovšem po tamní trati se sklonem 108,5 promile zbyla dnes jen upomínka, stejně jako po celém tramvajovém provozu. Přesto se údajně ještě větší stoupání nachází v portugalském Lisabonu - na krátkém úseku dokonce přes 130 promile.
Dráha však nabízela i jiné technické zajímavosti - díky konstrukci pojezdu vozů musely být hlavy kolejnic přístupné v celé délce trati z obou stran, což si vyžádalo zvláštní výhybky s pohyblivými srdcovkami a neobvykle řešenými jazyky. Další zvláštností výhybek byly vzdušné výhybky na trolejovém vedení kvůli kladkovým sběračům starých vozů.
Dne 25. března 2008 se však k vrcholu kopce vydal místo historických tramvají Pöstlingbergbus, jedoucí z hlavního náměstí. Trať byla totiž uzavřena, údajně snad kvůli nedostatečnému brzdovému systému starých vozů a diskriminaci méně pohyblivých osob (na málo frekventovaných nácestných zastávkách chyběla zvýšená nástupiště). O svou nejstrmější dráhu však Linz nepřijde, trať bude zrekonstruována, přerozchodována na 900 mm a propojena s běžnou tramvajovou sítí. Dodány budou nové výkonné nízkopodlažní vozy a linka z Pöstlingbergu bude prodloužena až na Hauptplatz (jak ostatně naznačuje už vedení náhradní dopravy). Je ovšem otázkou, zda bez historických tramvají bude tato trať i nadále tak atraktivní.