Hradec Králové
Jak už název napovídá, Hradec Králové navazuje na raněstředověký hrad; první zmínka o něm je z roku 1086. Během dějin nepozbýval svého významu, ba naopak. Po zrušení josefínské pevnosti byla v roce 1884 osvícenými představiteli vypsána soutěž na urbanistický plán města. Tak se s Hradcem spojilo jméno architekta Kotěry, který zde v letech 1909-12 postavil i známé asymetricky disponované muzeum, a ve dvacátych a třicátých letech, kdy byl Hradec Králové skutečným salonem republiky, také Josefa Gočára. Toto tvůrčí období české architektury, po kterém v Hradci zůstaly krásné čtvrtě s budovami v národním slohu, je dnes stále ceněno více za hranicemi než u nás.
Trolejbusy zavítaly do Hradce Králové v roce 1949. Od té doby doznala zdejší síť mnoha zmněn, z nichž některé se mohou zdát poněkud zvláštní. V roce 1952 byl uzavřen okruh v centru města tratí na jihovýchodní straně, po krátkém jihozápadním úseku však dnes trolejbusy nejezdí. Ve stejném roce se sídlo dopravního podniku přemístilo z garáží stísněných v obytné zástavbě ve Škroupově ulici do Pouchovké ulice daleko od centra města. Ve druhé polovině 60. let se (jako v mnoha jiných městech) objevil záměr zdejší trolejbusy zrušit; tomuto rozhodnutí padl jako první za oběť úsek na Gočárově třídě. Tato spojka tak byla během historie provozua vystavěna, zrušena a opět obnovena, stejně jako jedna z tratí na Slezské předměstí. Od sedmdesátých let ovšem rušení tratí ustalo, naopak začala modernizace sítě a po roce 1989 se síť začala opět rozšiřovat.
31, Třída ČSA
81, Hlavní nádraží
78, Magistrát města
35, Magistrát města
21Tr, ovládací panel
Magistrát města
Hlavní nádraží
Odbavovací terminál
Areál DP
Areál DP
Trolejbusy 14Tr a 15Tr byly na přelomu tisíciletí z provozu téměř vytlačeny díky dodávkám nových nízkopodlažních vozů Škoda 21Tr (se stejnosměrnou i asynchronní výzbrojí). Těch je v Hradci velké množství, a snad proto sem, narozdíl od ostatních českých provozů, nejsou v současnosti dodávány nové trolejbusy.
Terminál VHD a přestavba přednádraží 1. 11. 2008: 80 let MHDDo Kluků bez drátů
V roce 1994 se trolejbusy poprvé rozjely od konečné v Novém Hradci Králové do čtvrti Kluky. Nedošlo ovšem k výstavbě nové trolejbusové trati, ale bylo použito v rámci České republiky unikátní řešení. Trolejbusy dvě zastávky mimo trolejovou síť obsluhovaly díky pomocnému dieslovému agregátu, který byl ukrytý v přívěsném vozíku. V roce 2001 se pak v Hradci objevil i typ Škoda 21TrACI, který měl pomocný naftový motor zabudovaný již ve skříni vozidla. V posledních letech především díky dodávkám trolejbusů Škoda-Irisbus 24Tr, z nichž mnohé jsou také vybaveny dieselagregátem (navíc výkonnějším než v případě 21Tr), začaly trolejbusy mimo trolejovou síť zajíždět i v jiných českých a moravských provozech a "trať" do Kluků tak o svou jedinečnost přišla.
Autobusy
Na autobusových linkách je v provozu poměrně velký počet kloubových vozů. Kromě dnes již mizejících B 741 se jedná i o další vozy z produkce Karosy, ať už B 941 či nízkopodlažní Citybusy. Nově se zde objevují také vozy Irisbus Citelis, a to jak v kloubové osmnáctimetrové verzi, tak i v provedení 12m. Doplňují tak i park sólo autobusů, tvořený zejména vozy Citybus. Dvanáctimetrových Karos řad 700 a 900 zde již mnoho nepotkáme.