Hradec Králové

Jak už název napovídá, Hradec Králové navazuje na raněstředověký hrad; první zmínka o něm je z roku 1086. Během dějin nepozbýval svého významu, ba naopak. Po zrušení josefínské pevnosti byla v roce 1884 osvícenými představiteli vypsána soutěž na urbanistický plán města. Tak se s Hradcem spojilo jméno architekta Kotěry, který zde v letech 1909-12 postavil i známé asymetricky disponované muzeum, a ve dvacátych a třicátých letech, kdy byl Hradec Králové skutečným salonem republiky, také Josefa Gočára. Toto tvůrčí období české architektury, po kterém v Hradci zůstaly krásné čtvrtě s budovami v národním slohu, je dnes stále ceněno více za hranicemi než u nás.

Trolejbusy zavítaly do Hradce Králové v roce 1949. Od té doby doznala zdejší síť mnoha zmněn, z nichž některé se mohou zdát poněkud zvláštní. V roce 1952 byl uzavřen okruh v centru města tratí na jihovýchodní straně, po krátkém jihozápadním úseku však dnes trolejbusy nejezdí. Ve stejném roce se sídlo dopravního podniku přemístilo z garáží stísněných v obytné zástavbě ve Škroupově ulici do Pouchovké ulice daleko od centra města. Ve druhé polovině 60. let se (jako v mnoha jiných městech) objevil záměr zdejší trolejbusy zrušit; tomuto rozhodnutí padl jako první za oběť úsek na Gočárově třídě. Tato spojka tak byla během historie provozua vystavěna, zrušena a opět obnovena, stejně jako jedna z tratí na Slezské předměstí. Od sedmdesátých let ovšem rušení tratí ustalo, naopak začala modernizace sítě a po roce 1989 se síť začala opět rozšiřovat.

Trolejbusy 14Tr a 15Tr byly na přelomu tisíciletí z provozu téměř vytlačeny díky dodávkám nových nízkopodlažních vozů Škoda 21Tr (se stejnosměrnou i asynchronní výzbrojí). Těch je v Hradci velké množství, a snad proto sem, narozdíl od ostatních českých provozů, nejsou v současnosti dodávány nové trolejbusy.

Terminál VHD a přestavba přednádraží 1. 11. 2008: 80 let MHD

Do Kluků bez drátů

V roce 1994 se trolejbusy poprvé rozjely od konečné v Novém Hradci Králové do čtvrti Kluky. Nedošlo ovšem k výstavbě nové trolejbusové trati, ale bylo použito v rámci České republiky unikátní řešení. Trolejbusy dvě zastávky mimo trolejovou síť obsluhovaly díky pomocnému dieslovému agregátu, který byl ukrytý v přívěsném vozíku. V roce 2001 se pak v Hradci objevil i typ Škoda 21TrACI, který měl pomocný naftový motor zabudovaný již ve skříni vozidla. V posledních letech především díky dodávkám trolejbusů Škoda-Irisbus 24Tr, z nichž mnohé jsou také vybaveny dieselagregátem (navíc výkonnějším než v případě 21Tr), začaly trolejbusy mimo trolejovou síť zajíždět i v jiných českých a moravských provozech a "trať" do Kluků tak o svou jedinečnost přišla.

Autobusy

Na autobusových linkách je v provozu poměrně velký počet kloubových vozů. Kromě dnes již mizejících B 741 se jedná i o další vozy z produkce Karosy, ať už B 941 či nízkopodlažní Citybusy. Nově se zde objevují také vozy Irisbus Citelis, a to jak v kloubové osmnáctimetrové verzi, tak i v provedení 12m. Doplňují tak i park sólo autobusů, tvořený zejména vozy Citybus. Dvanáctimetrových Karos řad 700 a 900 zde již mnoho nepotkáme.

» Městská doprava » Česká republika » Hradec Králové