Kirnitzschtalbahn

Pouhých pár kilometrů za českými hranicemi po proudu Labe se nachází lázeňské městečko Bad Schandau, které skrývá jeden z nejmenších evropských tramvajových provozů. Takzvaná lesní tramvaj o rozchodu 1000 mm je dlouhá něco přes osm kilometrů a vede ze zmíněného Bad Schandau mezi skalami Česko-Saského Švýcarska podél říčky Kirnitzsch až do stanice Lichtenhainer Wasserfall (Lichtenhainský vodopád). Byla otevřena v roce 1898 a od té doby slouží dodnes, ačkoliv jí několikrát hrozilo zrušení a dokonce tu na určitý čas došlo i k zastavení provozu. Původně byla trať o něco delší, avšak ve druhé polovině dvacátého století byla v Bad Schandau zkrácena, neboť zde křížila mezinárodní silnici E 55. Dnes se tedy konečná nachází v městských sadech. Snížil se také počet výhyben.

Trať je jednokolejná a v celé své délce vede po okraji silnice Nachází se na ní dvě koncové a dvě nácestné výhybny. Všechny zastávky jsou na znamení. U první výhybny za Bad Schandau se nachází malá vozovna, kterou kromě tramvají využívají i linkové autobusy dopravce OVPS. Její zvláštností je střecha pokrytá solárními panely, které jsou výrobou energie schopné pokrýt až téměř polovinu spotřeby tramvajového provozu. Na dráze se užívá žezlového zabezpečovacího systému. Existují tedy tři žezla (jedno pro každý úsek mezi výhybnami), která si řidiči protijedoucích souprav předávají ve výhybnách. Právo jet má pouze řidič s žezlem pro daný úsek.

Provoz je zajišťován vozy vagónky Gotha z šedesátých let dvacátého století. Motorové vozy tohoto typu jsou v Bad Schandau celkem čtyři, v provozu jsou vždy tři. Jezdí v intervalu 30 minut většinou v soupravě s jedním, případně dvěma vlečnými vozy. Ty jsou typově shodné s vozy motorovými. Tramvaje jsou obousměrné, ale vzhledem k tomu, že se nástupiště nachází vždy na pravé straně ve směru z Bad Schandau, mají vlečné vozy dveře pouze na této straně. Motorové vozy mají zachovány dveře na obou stranách, v interiéru se ale před nepoužívanými dveřmi nachází dřevěná skříň přibližně do třetiny výšky bočnice. Zajímavě ve vozech působí i nová sedadla či poptávkové otevírání dveří.

» Městská doprava » Evropa » Kirnitzschtalbahn