Tramvaje v Mostě a Litvínově
Dopravní historie Mostecka je velice pestrá. Objevily se zde tramvaje dvou rozchodů a v krátkém období po druhé světové válce dokonce trolejbusy. Ze všech systémů elektrické MHD spojujících Most a Litvínov ale přežila jen tramvajová rychlodráha. Úzkorozchodná dráha, která zahájila provoz na začátku 20. století, vzala za své spolu se starým Mostem a trolejbusy se vedle tramvajové rychlodráhy jevily jako zbytečnost. Síť elektrických drah nebyla od počátku 80. let rozšířena, v poslední době se ovšem objevily projekty na regionální tramvaj spojující Most a Žatec. Tento plán se však v českých podmínkách jeví spíše jako další až příliš odvážný projekt, zvláště v situaci, kdy většina investic do veřejné dopravy v Mostě a Litvínově směřuje do nákupu nových autobusů.
Současný tramvajový systém vznikl v padesátých letech 20. století v souvislosti s likvidací starého Mostu. První úsek rychlodráhy od nádraží v Litvínově k chemickým závodům byl otevřen 1. dubna 1957 po pěti letech výstavby. Postupně vznikla páteřní trať Most – Litvínov, z níž je v Mostě od roku 1978 odbočka k hlavnímu nádraží. Od roku 1981, kdy byl zahájen provoz na úseku Most, DP – Velebudice se pak tramvajová síť již nerozšiřovala.
V mostecko-litvínovské síti lze nalézt mnohé zvláštnosti. Technickou zajímavostí je způsob přehazování výhybek, neboť kontakty tu nejsou trolejové, ale nachází se mezi kolejemi (obdobný systém býval používán také v Plzni). Z hlediska kolejového uspořádání jsou zajímavé smyčky Most, Velebudice a zejména Litvínov, Citadela, které tvoří uzavřený okruh, zajímavější je ovšem smyčka Most, Dopravní podnik, v jejíž ose pokračuje trať směrem do Velebudic a kolej smyčky se tak kříží s oběma traťovými kolejemi. Pozoruhodná je i konečná Hlavní nádraží, kterou lze díky krytým nástupištím, orientačním tabulím a kolejovému uspořádání nazvat spíše tramvajovým nádražím. Mezi zastávkou Most, zimní stadion a křižovatkou, kde se trať větví do Litvínova a na nádraží se pak nachází podjezd silnice společný pro tramvajovou dopravu a pro pěší.
Velmi zajímavá je pochopitelně celá meziměstská trať. Za kolejovým trojúhelníkem, v němž odbočuje trať na mostecké nádraží, překonává nadjezdem čtyřproudou silnici I/13 a vede dál podél této silnice v těsném sousedství tříkolejné elektrifikované železnice až do zastávky Souš. Zde od silnice I/13 odbočuje I/27, podél níž trať pokračuje až do Litvínova. Celá trať je vedena nezávisle na okolních komunikacích a je stavěna s otevřeným svrškem, v některém úseku i s vignolovými kolejnicemi. Rychlodrážní charakter trati vyniká zejména v Záluží, kde trať areál chemičky prochází zcela nezávisle na okolních komunikacích, místy na náspu a s velkoryse řešenými zastávkami.
Vozovny jsou dvě, jedna v Mostě a druhá v Litvínově. Jde o areály společné pro tramvaje i autobusy. Litvínovská vozovna je z hlediska tramvají využívána jen k odstavení vozů, zařízení pro údržbu vozů se nachází v Mostě. Tramvaje tedy nejsou pevně přiděleny do některé z vozoven, neboť na údržbu musí vždy do Mostu.
Vozový park je stále tvořen zejména vozy typu T3, z nichž většina není nijak zásadně modernizována. V Mostě se užívá atypických linkových orientací umístěných pod čelním sklem vpravo; digitální transparenty BUSE zde (s výjimkou Aster) vůbec nenajdeme. Poměrně velký počet tramvají T3 má uspořádání sedadel 2 + 1 a navíc zadní trojsedačku, zajímavá jsou i směrová a zadní světla, podobná libereckým tramvajím T2R. V běžném provozu zde kromě tramvají T3 jezdí ještě dvě nízkopodlažní tramvaje Škoda Astra. Snad nejzajímavější vozidla mosteckého provozu jsou ale po většinu času skryta ve vozovnách. Vedle nejmladšího historického tramvajového vozu v České republice, tramvaje ČKD T5B6, se jedná například o dva vlečné vozíky a o dlouhý návěs pro přepravu kolejových vozidel.
V Mostě a Litvínově je v současnosti provozováno pět tramvajových linek. Linky 1, 3, 4 a 7 jsou meziměstské; linka 2 spojuje mostecké nádraží a smyčku Most, Velebudice. Poměrně složité linkové vedení má ovšem své vysvětlení – pouze "městská" linka 2 je v provozu celodenně. Na meziměstské trati se linky střídají podle denní doby, a tak linka 4 jezdí v sedlech pracovních dnů a o víkendech, zatímco ostatní linky jen ve špičkách. Možná je tak mírně zvýšena směrová nabídka a lze lépe vyhovět aktuálním dopravním potřebám, ovšem celý systém se tak možná zbytečně komplikuje.