Mladá Boleslav
Mladá Boleslav je ve světě dopravy jistě známa především díky automobilce Škoda. Ta také zabírá velkou část města a díky tisícům zaměstnanců v některých oblastech ovlivňuje i život ve svém okolí. Mladá Boleslav se ovšem může pochlubit také zajímavým historickým centrem ležícím na skalním ostrohu nad Jizerou. Automobilka a sídliště spojily Mladou Boleslav se sousedními Kosmonosy takřka souvislou zástavbou a síť zdejšího dopravního podniku, přestože nese název pouze většího z obou měst, pokrývá území obou sídel.
Role železniční dopravy v okolí města je částečně omezena špatnou polohou hlavního nádraží vůči městu. Hlavní neelektrifikovaná trať 070 z Prahy do Turnova navíc jen stěží může konkurovat dopravě autobusové a automobilové (zvláště ve srovnání se souběžnou rychlostní silnicí R10) a realizace projektu tzv. "pátého koridoru" je jen zbožným přáním. Přesto v době poměrně nedávné došlo k významné modernizační akci na trati 064 do Staré Paky. U železniční stanice Mladá Boleslav město se nacházelo velké množství kolizních míst s pozemními komunikacemi, a proto v roce 2003 došlo k její přestavbě. Použité řešení je u nás poněkud neobvyklé - kolejiště bylo zahloubeno do otevřeného zářezu a silnice a ulice jej přemosťují. V sousedství nádraží později vzniklo i nové autobusové nádraží s areálem dopravního podniku.
Přestože ve zdejším souměstí elektrická MHD nikdy nejezdila, zdejší městský provoz rozhodně není nezajímavý. V některých ohledech si městské autobusy udržují rysy typické pro ČSAD (resp. linkovou dopravu). Linek je poměrně velké množství s intervaly až v řádech desítek minut; některé spoje mají různá omezení (kuriózní je například poznámka "nejede v době celozávodní dovolené ve Škodě Auto"). Také nástup je předními dveřmi s platbou u pokladny v hotovosti, případně čipovou kartou.
Největší raritou ve zdejším provozu je velký počet autobusů Škoda 21Ab, kterých se (narozdíl od trolejbusů stejného vzhledu) vyrobilo jen několik desítek. Vedle Plzně je Mladá Boleslav druhým provozovatelem těchto vozů, neboť jediný autobus tohoto typu jezdící v Karlových Varech byl nedávno prodán právě sem. V posledních letech pak byl vozový park obnovován autobusy Mercedes Citaro (za spolufinancování Evropskou unií).