Výluky

Na této stránce se nacházejí krátké reportáže z některých vybraných zajímavých výluk a změn v brněnské dopravě.

Duben 2005: Posilová veletržní linka P1

Při konání veletrhů na výstavišti BVV bývají zřizovány posilové veletržní linky. Následující fotografie zachycují provoz linky P1, která byla v provozu v dubnu 2005 a vedla v trase Pisárky - Zvonařka. Zajišťovala tedy dopravu v trase linky 1 od nádraží na výstaviště. Díky ní bylo možno vidět tramvaje ve smyčce Zvonařka, která se běžnými linkami nepoužívá, a také ve smyčce u vozovny Pisárky, kudy jezdí za normálních okolností pouze soupravy zatahující do vozovny a kde i linka P1 částečně přes areál vozovny jezdila. Na linku byly nasazovány tramvaje T3 a K2.

2005: Stavba MÚK Hlinky - změny v Pisárkách

Jednou z prvních realizovaných staveb tzv. Velkého městského okruhu v Brně se stala v letech 2003 - 2007 mimoúrovňová křižovatka Žabovřeská/Bauerova - Hlinky/Pisárecký most, která se nachází v těsné blízkosti pisárecké vozovny. Stavbou byla zasažena především trolejbusová doprava v jihozápadní části města, neboť bylo nutné vyloučit páteřní trať ulicí Hlinky. Zřízena byla náhradní trolejbusová linka x25 v trase Česká - Vozovna Komín - Antropos - Kohoutovice - Kamenný Vrch - Osová, která sice obsloužila sídliště místo pravidelných linek, ovšem pro cestu do centra byla sama prakticky nepoužitelná.

Změny se ale nevyhly ani trati tramvajové linky 1. V rámci výstavby mimoúrovňové křižovatky, a tedy i změny nivelity ulice Hlinky, došlo k nahrazení dosavadního úrovňového křížení tramvajové trati se silnicí novým podjezdem, do kterého byla přesunuta i zastávka Pisárky. Zároveň tak muselo dojít k určitým změnám v uspořádání kolejiště i veřejných prostranství před vozovnou.

Kvůli stavbě byla v Pisárkách postavena provizorní trať, která se od té původní odpojovala za místem bývalých rozjezdových výhybek smyčky Pisárky. Dále vystoupala do osy ulice Hlinky, která byla po dobu výstavby pro ostatní dopravu uzavřená, zde se nacházely i přesunuté zastávky. Následoval jednokolejný úsek po okraji staveniště.

Než bylo ovšem toto provizorium postaveno a zprovozněno, bylo v roce 2005 možné spatřit trať před vozovnou ještě v jedné podobě. Ještě v trasování původní trati byla zřízena jednokolejka, která začínala přibližně v místě bývalého křížení ulice Hlinky a končila tam, kde se rychlodráha přimyká k Žabovřeské ulici (stejně jako pozdější jednokolejný úsek).

2005 a 2006: Jednokolejky v Medlánkách a Králově Poli

Na jaře let 2005 a 2006 bylo na tratích v Medlánkách a Králově Poli možné setkat se s jednokolejnými úseky. Kvůli stavebním pracem byla pomocí dočasných kolejových přejezdů převedena tramvajová doprava obousměrně na jednu traťovou kolej.

Nejprve se tyto úpravy dotkly řečkovické tratě, kde byla na jaře roku 2005 vyloučena traťová kolej ve směru do centra mezi zastávkami Semilasso a Hudcova. Důvodem byly úpravy v prostoru zastávky Tylova. Při výluce byla využita dvojice povrchových výhybek Californien; zastávka Tylova byla dočasně přemístěna blíže centru.

Podobná situace se opakovala o rok později na souběžné trati k Technickému muzeu. Stavební práce tentokrát zasáhly kolej vedoucí z centra mezi zastávkou Dobrovského a křižovatkou se Skácelovou ulicí. Tentokrát ovšem nebyly využity povrchové výhybky, ale došlo k výstavbě dočasných kolejových přejezdů.

2008 až 2009: Výluka Husovy ulice

Od 28. června 2008 do srpna roku následujícího probíhá v Brně rozsáhlá rekonstrukce Husovy ulice a přilehlé části Pekařské. Ta si vyžádala i dlouhodobou výluku tramvají mezi Českou a Novými Sady. Od Mendlova náměstí zůstal provoz zachován do přesunuté zastávky Šilingrovo náměstí, kde byl vybudován dočasný kolejový přejezd. Přejezd se nachází ve značném stoupání a v úrovni komunikace, kudy projíždí automobily, nebyla tak použita povrchová výhybka Californien. Úsek z Mendlova náměstí k provizorní konečné zůstal obsluhován pouze linkou 7, na kterou jsou nasazovány pouze vozy KT8D5.

Díky výluce se opět dočkala oživení trať Masarykovou ulicí a přes náměstí Svobody. Krom toho, že tudy opět jezdí linka 4 jsou tudy odkloněny obousměrně linky 5 a 6 a ve směru do Králova Pole také linky 12 a 13. Druhé jmenované jedou v opačném směru přes Moravské a Malinovského náměstí. Od září 2008 dochází k dílčím změnám konečných na bohunické trati, kam bude ve špičkách jako posila vedena i linka 10 z Nových Sadů (Renneskou třídou).

Přestože vyloučená trať nemá pro obsluhu svého bezprostředního okolí nezastupitelný význam, je při výluce zřízena i jedna linka náhradní dopravy. Husova ulice je ovšem zcela neprůjezdná, a tak je řešení poněkud neobvyklé, provoz na krátké lince x5 mezi Mendlovým a Konečného náměstím obstarávají trolejbusy vedené přes Úvoz.

Od roku 2008: Provizorní přemostění Žabovřeské

Kvůli další fázi výstavby takzvaného Velkého městského okruhu zvané stavba Dobrovského dojde k rozšíření Žabovřeské ulice u budoucích západních portálů tunelů Dobrovského, aby zde bylo možné zřídit nájezdové rampy. Pokračující stavba této etapy si tak kromě omezení na křižovatce Žabovřeská - Hradecká, které se úpravy dotknou především, také stržení mostu ulice Korejská, kudy jezdí i trolejbusové linky 29, 34 a 36. Byl zde postaven provizorní přihradový most s dolní mostovkou pro automobily a pěší, včetně trolejového vedení pro trolejbusy. Tento stav bude trvat přibližně rok a půl, než zde vznikne most definitivní.

» Městská doprava » Česká republika » Brno » Výluky