Brněnské tramvaje Škoda
Tak jako vozové parky ostatních českých měst i ten brněnský byl na přelomu tisíciletí částečně obnoven nízkopodlažními tramvajemi Škoda. S výjimkou Prahy bylo Brno posledním městem, pro které byly "škodovky" vyráběny. Celkem 17 tramvají bylo dodáno v letech 2003 až 2006 a v DPMB obdržely čísla od 1805 do 1821 (tedy navazující na tramvaje RT6N1). Protože ale předtím, než se Brno těchto tramvají dočkalo, došlo k ukončení spolupráce mezi plzeňskou Škodou a ostravským Inekonem, nebyly sem Škodovkou dodány tramvaje Astra, ale vozy s novým jménem Anitra. Krom toho, že z "asynchronní tramvaje" se stala "asynchronní nízkopodlažní tramvaj" se ovšem na vozidle mnoho nezměnilo.
Od roku 2007 probíhají dodávky nových tramvají na základě výběrového řízení na celkem sto vozů. Tendr nevyhrál nikdo jiný než opět Škoda Trasportation, ovšem již s novými tramvajemi typu 13T. Po tramvajích 16T pro polskou Wrocław jde o další typ odvozený z vozů 14T pro Prahu. Hlavní rozdíl spočívá ve zmenšení kabiny řidiče a přenechání předních dveří cestujícím po vzoru typu 16T. Od tohoto typu se ovšem brněnské tramvaje odlišují pohonem všech náprav, a tedy zvýšenou podlahou ve středním článku. Údajně se objevily i snahy, aby v krajních článcích byla podlaha zvýšena na úroveň obvyklou u starších tramvají 03T, ovšem Škoda tento požadavek nesplnila. Přesto je interiér oproti původním pražským 14T o něco lépe řešen, především zde nenajdeme široké sedačky ve druhém a čtvrtém článku.
Tramvaje obsadily novou číselnou řadu počínaje prototypovými vozy 1901 a 1902 a jsou dodávány ve standardním brněnském nátěru s výjimkou čela (a horních částí bočnic), neboť ateliér Porsche Design nedovolil pro svůj výtvor jinou barvu než stříbrnou. Vozy zahájily novou tradici pojmenovávání tramvají, a to křestem obou prototypů – "Adélky" 1901 a "Barborky" 1902. Názvy jsou v abecedním pořadí dávány i dalším dodávaným vozům. Tramvaje 13T by do Brna měly být dodávány i ve zkrácené tříčlánkové variantě.