Brněnské trolejbusy, autobusy a lodě
Trolejbusy
První projekty na zavedení trolejbusové dopravy v Brně se objevily již v třicátých letech, jejich realizaci však překazila druhá světová válka. Trolejbusy se ulicemi města nakonec rozjely roku 1949, kdy byly postupně otevřeny tři provozně oddělené tratě, propojené jen manipulačními spojkami. Spojovaly centrum města s Královým Polem, Tuřany a Slatinou. Zejména v sedmdesátých letech došlo k velkému rozvoji sítě, která obsloužila nová sídliště a postupně pokryla téměř celé území města.
Zvláštností brněnské sítě je velké množství manipulačních tratí. Vznikly jak ke spojení jednotlivých částí sítě, tak i k napojení nejstarší vozovny Husovice (bývalé tramvajové), která leží mimo provozované tratě. Dříve na některých z nich dokonce trolejbusy využívaly tramvajových trolejí (vedle tramvajové byla pak zavěšena ještě trolej s opačným pólem jen pro trolejbusy). Od výluky při stavbě MÚK Hlinky se dočkaly pravidelného provozu dvě dlouhé spojovací tratě na západě města (od vozovny Komín k pavilonu Anthropos a z Kohoutovic na Kamenný Vrch). Nejprve tudy jezdila výluková linka x25, po skončení výluky byla v její trase zavedena nová linka 29.
Vozový park se od počátku provozu skládá výhradně z vozů Škoda. Od trolejbusů Škoda 6Tr se tu vystřídaly všechny vyráběné typy až k dnes provozovaným 14Tr, 15Tr a nízkopodlažním 21Tr a 22Tr. V roce 2007 začaly být dodávány i nové kloubové vozy 25Tr. Kromě toho, že vozy 14Tr nejnovějších sérií byly již dodávány v modernizované verzi 14TrM, dochází také k rekonstrukcím starších sérií na typ 14TrR. Kloubové trolejbusy 15Tr byly dokonce na typ 15TrM rekonstruovány již všechny.
3020, Svratecká
3018, interiér
3195, Hlavní nádraží
3244, Preslova
3244, interiér
3265, Mendlovo náměstí
3271, Přívoz
3501, Lipová
3502, Lipová
3501, interiér
3605, Výstaviště hl. vstup
3610, Mendlovo náměstí
Autobusy
2330, Mendlovo náměstí
2375, Tylova
2603, Mendlovo náměstí
7382, Buzkova
7634, Dobrovského
Starý Lískovec
Elektrická lodní doprava na Brněnské přehradě
Dopravní podnik města Brna provozuje i méně obvyklý druh dopravy, a to lodě na Brněnské přehradě. Počátky veřejné lodní dopravy zde sahají do roku 1946, kdy byl zahájen provoz z Bystrce na hrad Veveří. Tehdy se jezdilo ještě lodích německé výroby, ovšem v průběhu padesátých let bylo dodáno velké množství plavidel nových, z nichž některé pojmou až 280 cestujících. Pro zdejší lodě je charakteristický elektrický pohon.